Stekelig avontuur - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Franciska en Bas - WaarBenJij.nu Stekelig avontuur - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Franciska en Bas - WaarBenJij.nu

Stekelig avontuur

Door: Cis

Blijf op de hoogte en volg Franciska en Bas

03 Februari 2013 | Tanzania, Dar es Salaam

We hebben vandaag weer een lange dag voor de boeg, dus we vertrekken weer vroeg. Onze rit gaat vandaag naar de kust van de Indische Oceaan, de havenstad Dar es Salaam ('Haven van Vrede'). 'Dar' is Tanzania's knooppunt van handel en industrie en heeft toegang tot een van de belangrijkste zeeroutes ter wereld. Het is een warme, vochtige en hele drukke havenstad met voornamelijk hoogbouw. Maar 'Dar' heeft ook veel kleurrijke markten en de architectuur heeft veel Arabische invloeden. 'Dar' heeft een hele interessante geschiedenis, dus leef je uit en zoek het op ;-). Verder wordt 'Dar es Salaam' door de meerderheid van reizigers gebruikt als tussenhaven om naar het exotische eiland Zanzibar (of andere eilanden) te gaan. En dit is ook waarom wij hierheen zijn gegaan.

Maar om in 'Dar es Salaam' te komen moeten we eerst een flink stuk rijden door de hoogte van de Southern Highlands van Tanzania. In dit gebied ligt ook het het Mikumi National Park. Het Mikumi National Park is het enige park in Tanzania waar je Forest Elephants kunt spotten. De Forest Elephant is een kleiner soort olifant. De mannetjes worden meestal niet groter dan 2,5 meter. Daarbij zijn ze grijzer dan de andere olifanten en hebben ze rechtere slagtanden. Er zijn nog wel wat andere verschillen op te noemen, zoals het verschil in teennagels. Maar wil je er meer van weten zou ik zeggen Google even.

Onze route ging dwars door het national park heen. En je raad nooit welk overstekend wild wij troffen! We hebben, tot ons geluk, verschillende Forest Elephants kunnen spotten. En als extraatje troffen we ook nog verschillende giraffe langs de kant van de weg. Maar omdat we geen entree hebben betaald (dat is niet nodig als je het park alleen gebruikt als doorgang) dan is het niet toegestaan om te stoppen. Dus alleen als er geen ander verkeer was stopt tony even kort, zodat we de dieren goed konden zien.

Onze camping, Mikadi Beach, lag net buiten het stadscentrum van 'Dar es Salaam'. En zoals de camping naam al aangeeft, we zaten weer aan het strand. Dus nadat we de tenten hadden opgezet gingen we met een klein groepje naar het strand. Beth, Craig, Michel, Bas en ik lopen fanatiek het water in, maar het water komt niet verder dan onze enkels. We lopen steeds verder en verder, tot ik ineens zee-egels voel. Iedereen stopt en ik laat een zee-egel zien, want Michel kende het niet. Helaas was het voor de meeste al te laat, want ze hadden er al opgestaan. Voorzichtig proberen we terug naar de kant te lopen en gebruiken alleen de lichte delen in het water. In de luchte delen lagen nergens zee-egels, maar op de plekken waar het donker was lagen er heel veel. Bleek op de wc's ook een briefje over te hangen. Maar het bordje met de tekst 'inside the camp safe, outside the camp not safe' maakte meer indruk.

Maar we konden dus onze middag vullen met stekels trekken. Beth en ik hadden geluk, we hadden er uiteindelijk geen een. Bas en Craig hadden opzich ook geluk die hadden er 1 a 2. Maar Michel had pech! Hij was namelijk voorover gevallen en dat hierdoor verschillende stekels in zijn hand en in beide voeten (Dan hebben we het over meer dan 20 stekels in totaal). En het was nog een hele opgave om deze eruit te krijgen. Sommige gingen zonder problemen eruit, maar enkele kregen we maar niet te pakken. Uiteindelijk hebben we alles, op twee na, eruit kunnen krijgen. Waarvan er later een is gaan ontsteken. (Dit was toen de tour al bijna voorbij was en uiteindelijk is er thuis nog een flink stuk stekel uitgekomen).

Na dit alles was de zwempret wel voorbij, dus besloten we maar te gaan kaarten in de bar. Het kaartspelletje 'asshole', ook wel President genoemt. Het doel van het spel is om als eerste uit te zijn, en de volgende ronde President te zijn. Het leuke bij dit spel is dat de winnaars van de vorige ronde bevoordeeld worden, omdat ze de beste kaart(en) van de verliezers krijgen, in ruil voor hun zwakste kaart. Dus mocht je je vervelen de spelregels zijn te vinden op internet en het is echt een leuk spel om te spelen! Het is een spel wat je snel snapt, maar voor heel veel schrik zorgt. Zelfs de wind vond het spelletje leuk, maar hij snapte het niet echt. De hele tijd waaide de kaarten weg, dus toen de wind nog erger werd besloten we maar te stoppen.

Wat trouwens ook nog wel mooi was op deze camping, waren de douches. Het waren grote ruimtes, met genoeg plek voor je spullen en zelfs nog een spiegel en verschillende kledinghaakjes. Maar dat was niet het mooie eraan. De douches hadden geen dak, dus je stond gewoon in de openlucht te douchen. En moet je nagaan dat de temperaturen 's avonds nog steeds heel aangenaam zijn. Dus je kunt heerlijk, ontspannen douche onder een geweldige sterrenhemel! Een aanrader hoor!

• 10 Maart 2013 - 08:56

Saskia Wisman:

Hoi,

.... tjonge, daar zouden je stekels van overeind gaan staan zeg ........
    Denk niet dat het prettige ervaring is als die stekels je vel binnen dringen.

Hoop dat jullie volgende bestemming minder stekelig is!

groetjes,
    Saskia

• 10 Maart 2013 - 09:50

Adriaan:

hoi Bas en Cis

Zo te lezen hebben jullie geoefend ,voor het spijker bed in India.
    Je kunt het nu gaan proberen,succes.

Groetje,s Adriaan

• 10 Maart 2013 - 10:14

Dinie:

Jaren lange ervaring met zeeegels of niet franciska