Zanzibar:het eiland van spicen, slaven en strand - Reisverslag uit Stone Town, Tanzania van Franciska en Bas - WaarBenJij.nu Zanzibar:het eiland van spicen, slaven en strand - Reisverslag uit Stone Town, Tanzania van Franciska en Bas - WaarBenJij.nu

Zanzibar:het eiland van spicen, slaven en strand

Door: Cis

Blijf op de hoogte en volg Franciska en Bas

05 Februari 2013 | Tanzania, Stone Town

Vandaag hebben we de Spicetour. En we hebben er zin in, want de verhalen van gister waren zo enthousiast. Dus om 9 uur verzamelen we beneden in de lobby van het hotel en kunnen we op pad. Eerst rijden we naar de naar een van de vele plantages op het eiland. Zanzibar is onder ander bekend vanwege de vele specerijen die ze telen. We krijgen een rondleiding door de plantage en uitleg van welke bomen, struiken en planten er op de plantage te vinden zijn. Daarnaast laten ze bij elke soort zien welke delen ze gebruiken en vertellen ze waarvoor het gebruikt wordt. Dit houdt in dat we bij telkens allerlei stukjes krijgen om te voelen, ruiken en soms om te proeven. Het is een zeer interessant bezoek en erg leuk om eens te zien hoe een bepaalde specerij nu eigenlijk groeit. Naast deze rondleiding kregen we een demonstratie hoe ze palmbomen beklimmen en maakte ze souverniers voor ons. Zoals voor de mannen een stropdas en hoed. Voor de vrouwen een ketting, ring, hoed/kroon en een handtas. Dit allemaal van bladeren van de planten die groeien op de plantage. Daarna werd het tijd om fruit te proeven. We kregen steeds een stukje vrucht om te proeven. En ik moet zeggen ondanks dat we de meeste kennen smaken ze hier toch veel beter! We hebben mango, ananas, lychee, Jack vrucht en nog veel meer mogen proberen.

En tot slot werden we naar een plaatselijk restaurantje gebracht waar we traditioneel eten mochten uitkiezen van de kaart. Het restaurantje zag er niet zo geweldig uit, maar het eten was geweldig. Het eten was veel en goed. Eens iets anders dan wat we steeds aten.

Rond 2 uur waren we terug bij het hotel en moesten we snel weer door. Want deze middag gaan we richting het strand. Daar zullen we de aankomende dagen verblijven. Dus met zijn alle in een busje en de tassen in twee taxi's op naar het strand! Het was een indrukwekkende rit langs plantages en mooie stukken natuur, maar ook langs kleine, arme dorpjes. Eenmaal bij de Northern Beaches aangekomen was het een wereld van verschil. We zitten in een klein resort, met prachtige kleine gebouwen en geweldige kamers! En dan het strand! Het idyllische beeld wat je normaal ziet van mooie witte stranden, helder blauw water en palmbomen lijkt hier wel ontstaan. En iedereen ziet zichzelf al liggen op het strand met een heerlijke cocktail in de hand.

Iedereen vertrekt snel naar de kamers, want wie wil er nu niet snel naar dat geweldige strand? Tina en ik delen weer een kamer en we zijn verbaasd hoe mooi die eruit ziet. Het is niet overdreven luxe, maar groot en mooi. De bedden zijn reusachtig en nog is er meer dan genoeg ruimte. Daarbij is een een balkon die uitkijkt op een mooi stukje tuin en we kunnen zelfs de zee zien!

Wij gaan met het vaste groepje weer op pad. Eerst heerlijk zwemmen in het helder blauwe water en dan het strand verkennen. Er zitten een paar mooie resort langs het strand, dus altijd leuk om te kijken. Ergens halvewege het strand zijn allerlei souvenierkraampjes. En zoals altijd verkopen ze allemaal hetzelfde en willen ze allemaal dat je even bij ze komt kijken. Na een poosje zijn we het wel weer zat en lopen langs het water terug naar ons deel van het strand. Daar treffen we in het water een andere van de tour en die jumpfoto's aan het maken zijn. Dus wij erbij en springen maar! Daarna bij elkaar op de schouders en dan achterover springen en foto's maken. We hebben een paar hele gave sprongen gezien, maar ook een paar flinke flaters. Maar lache was het zeker!

Helaas moesten we al weer snel uit het water, want Sammie en Tony hebben een stranddiner geregeld. En wat is er nou niet stoerder dan te dineren op het strand? Het is ook een super gezellige avond geworden, die we later bij de bar hebben voortgezet. Toch gingen er veel vroeg naar bed en bleven we met een gezellig klein groepje achter. Er werd een beetje gedanst, geouwehoert en een hoop gelachen.

• 10 Maart 2013 - 19:12

Saskia Wisman:

hoi,

wat kan het leven toch mooi zijn hé? Als ik bedenk dat jullie lekker van de warmte genieten en het hier weer berekoud is, dan kan ik enige jaloerse gevoelens toch niet helemaal onderdrukken hoor ....
    Het is ook niet gek dat het fruit daar veel lekkerder is, het krijgt daar zon :)-

groetjes, Saskia