Op naar Victoria Falls - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Franciska en Bas - WaarBenJij.nu Op naar Victoria Falls - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Franciska en Bas - WaarBenJij.nu

Op naar Victoria Falls

Door: Cis

Blijf op de hoogte en volg Franciska en Bas

22 Januari 2013 | Zambia, Livingstone

De andere groep slaapt uit, maar wij gaan er weer vroeg uit. We hadden een flink programma voor de boeg. Vandaag vertrekken we vanuit Botswana naar Zambia. De grens van Botswana en Zambia is niet op land, maar wordt gevormt door een een rivier. We steken over op de plek waar de Chobe en de Zambezi rivieren samenkomen. (Zambia heeft zijn naam afgeleid van de Zambezi rivier. Voorheen heten het Rhodesia, maar sinds de onafhankelijkheid van 1964 hebben ze de naam veranderd in Zambia.)

Onze camping is aan de Zambezi rivier en heet Waterfront campsite. De Zambezi Rivier is de vier na langste rivier in Afrika (na de nijl, Congo en Niger). En het is de grootste rivier die uitkomt op de Indiase Oceaan. De Waterfront camping is maar een paar kilometers van de Victoria Falls vandaag en ligt dichtbij het kleine stadje Livingstone. De rit was maar 80 km, maar het oversteken van de grens kost wat tijd. Iedereen moet een formulier invullen en alles moet gecheckt worden. Maar daarna mogen we de ferry op en kunnen we weer op weg. De ferry is eigenlijk de grensovergang.

Voor we naar de camping gaan brengen we een bezoek aan Victoria Falls. De Victoria Falls is zo indrukwekkend We hadden een uur de tijd om de Victorie Falls te bezoeken, maar dit was veel te kort. Je kijkt je ogen uit en er zijn verschillende paden die je kunt volgen. Een bezoek aan de Victoria Falls is zeker de moeite waard. Het was geweldig, indrukwekkend, spetterend en nat. Maar zo gaaf en prachtig om te zien. Ik had daar nog wel een uur langer kunnen rondlopen. Ik vond het echt zo indrukwekkend! Ik laat e foto's in deit geval spreken, want het is niet uit te leggen.

De Victoria Falls zijn ongeveer 1,4 km breed en meer dan 100 meter diep. En doordat het water zo diep valt ontstaat er een hele grote haag van waterspetter die van 20 km afstaan al te zien is. Daarom wordt Victoria Falls door de locale bevolking ook wel Mosi au Tunya genoemd (‘smoke that thunders’).

Na de Victoria Falls moesten we naar ons kamp, daar kregen we uitleg over welke optionele activiteiten er allemaal te doen zijn. We blijven hier namelijk 4 nachten, dus tijd genoeg om hier allerlei activiteiten te doen. Helaas, zijn de prijzen torenhoog, dus niet weggelegt voor ons. Na de uitleg van alle activiteiten hebben we vrij af dus dat werd lekker hangen in het zwembad.

's Avonds hadden we ons afscheidsetentje gepland, een sunsetcruise. We zijn namelijk met een gemengde groep hierheen gereist. En met gemengde groep bedoel ik dat een deel van de groep vanaf Livingstone naar Cape town gaan en de andere gaan omhoog naar Nairobi. Dus na 7 dagen gezamelijk optrekken moeten we afscheidnemen van 7 van onze groep en daarom wilde we en afscheidsetentje. Het was een geweldige avond waarbij de alcohol goed vloeide. Daarnaast was het uitzicht super mooi en de zonsondergang zeker de moeite waard. Om 7 uur waren we weer terug bij onze camping, maar dit was niet het einde van onze avond. Bij de bar ging het feest gewoon nog gezellig door. Het was echt super gezellig! We hebben gedanst en gelachen en heel veel grappige groepsfoto's gemaakt.

• 01 Maart 2013 - 18:45

Oma Van Meerten:

Wat een prachtige foto,s stuurde jullie, het is zeker adembenemend wat een indrukken maken jullie op zo,n jonge leeftijd dat pakken ze je niet af geniet ze allebei liefs Oma.

• 02 Maart 2013 - 09:16

Saskia Wisman:

hallo, daar ben ik weer eventjes .....

wat adembenemend mooi moet dat geweest zijn bij de Victoria Falls, prachtige regenbogen ook .....
    ik kijk nu al uit naar foto's van jullie volgende bestemming,

tot dan,
    Saskia

• 02 Maart 2013 - 11:46

Marianne Van Meerten:

Hallo luitjes,

Wat geweldig zeg. Ik was al onder de indruk van watervallen bij Schaffhausen maar die zijn hier niets bij.

We genieten van jullie verslagen

Groetjes
    Marianne